tiistai 20. lokakuuta 2020

Alchemilla

Poimulehden, Alchemilla Vulgariksen muoto on kiehtonut turkulaista taidegraafikkoa Tarja-Liisa Saloa. Hänen Alchemilla-näyttelynsä Runonkulman Galleriassa koostuukin melkein pelkästään poimulehtiaiheisista teoksista. Vasta teoksia tehtyään taiteilija perehtyi tarkemmin moniin poimulehteä koskeviin uskomuksiin ja kyseessä onkin monin tavoin vetoava kasvi. 

Poimulehti on liitetty naisellisuuteen, hyvinvointiin ja kauneuteen ja sen voimiin luotettiin kuin nuoruudenlähteeseen. Vanhan kansan uskomusten mukaan poimulehti on naisia voimaannuttava yrtti. Poimulehden keskelle kertyvää kastepisaraa on pidetty elämän eliksiirinä, ja keskiajalla alkemistit uskoivat jopa, että tuo lehden kastepisara on kullan maaginen ainesosa. Ehkä Tarja-Liisa Salon alla oleva teos Alchemilla XI, Kultainen ympyrä, onkin saanut lähtökohtansa siitä uskomuksesta?

Tarja-Liisa Salo, Alchemilla IX, Kultainen ympyrä. Monotypia, 2020.

Yksityiskohta Kultainen ympyrä -teoksesta.


Tarja-Liisa Salo, Verkko. Sekatekniikka, 2020.

Kastepisaroita löytyy myös sekatekniikalla toteutetusta teoksesta Verkko. Näyttelyssä on tosiaan vain kaksi teosta, mitkä aiheeltaan ja tekniikaltaan poikkeavat yhtenäisestä poimulehtiteemasta. Nämä teokset ovat tummia, olematta kuitenkaan synkkiä. Metsäistä teemaa ja luonnon herkkyyttä löytyy niistäkin. Alla olevan kuvan teos sai erään nuoren näyttelyvieraan haltioitumaan juuri metsäisyyden vuoksi. Hän viivähti teoksen äärellä rauhassa ja kertoi sitten aiheen ja värien vievän hänet kuin sisälle metsän tunnelmaan, "juuri tuollaista metsässä on".

Tarja-Liisa Salo, Alchemilla XI, Heinikko. Monotypia, 2020.

Tarja-Liisa Salo, Alchemilla IV. Monotypia, 2020.


Tarja-Liisa Salo, Alchemilla XII. Monotypia, 2020.

Gelatiinilaatta on taiteilijalle uusi materiaalilöytö monotypiatekniikkaan. Hän tekee laatat itse, jäähdyttäen gelatiiniseoksen haluamaansa laattakokoon pohjaksi monotypialle. Väreinä hän käyttää akryylivärejä ja materiaalina mm. kuivattuja kasveja. Yläpuolella olevissa teoskuvissa näkyy erityisen hyvin värien kerroksittaisuus ja yksityiskohtien kauneus. Tekniikka kopioi lehtien ruoteet ja muut yksityiskohdat uskomattoman tarkasti ja hienosti ja päällekkiset vedostuskerrat rikastuttavat värimaailmaa.

Tarja-Liisa Salo, Alchemilla XIII, Roosa ja Alchemilla VIII, Sininen oksa. Monotypia, 2020.

Pieni palanen Tarja-Liisa Salon monotypiavedosta Alchemilla V.

Tarja-Liisa Salo, Alchemilla X, Kaislikko. Monotypia, 2020.


Yläpuolella olevassa Kaislikko-aiheessa on mielestäni upealla tavalla tuotu aiheeseen rytmiä. Sommittelu on tasapainoinen ja silti eläväinen. Myös värit miellyttävät minua, silmä lepää tässä. 

Alchemilla-näyttelyn pääset näkemään vielä kuluvan viikon aikana, 24.10. asti. Runonkulman Galleria on avoinna keskiviikkona klo 16-19 ja lauantaina klo 11-15. Kannattaa poiketa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti