perjantai 12. elokuuta 2022

Kotiinpaluu

Raumalainen taidegraafikko Meri Pauniaho kuvaa Kotiinpaluu-näyttelynsä teoksissa mm. huonetiloja ja maisemassa olevia rakennuksia ja pihoja. Hän kertoo teosten paikkojen perustuvan hänen lapsuuden kokemuksiinsa ja muistojen synnyttämiin tunnelmiin. Huoneet ovat ihmisistä tyhjiä, mutta täynnä merkityksiä. Taiteilija kuvaa näkymiä myös kuin pieniksi kansatieteellisiksi tutkielmiksi monille tuttuine esineineen. 

Meri Pauniaho, Lux aeterna. Kohopaino pvc-levyltä,  2021.
Meri Pauniaho, Peräkamari. Kohopaino pvc-levyltä, 2018.
Meri Pauniaho, Lepopaikka. Kohopaino pvc-levyltä, 2022.

Yläpuolella oleva teos Lepopaikka on näyttelyn kuluessa osoittautunut itseäni eniten kiehtovaksi teokseksi. Teos on täynnä yksityiskohtia, erilaista viivajälkeä ja pintaa ja väreissäkin on voimakasta kontrastia, mutta silti työ on tasapainoinen ja levollinen, kuten nimikin kertoo. Monissa näyttelyn teoksissa on jotain, mikä antaa vaikutelman vanhasta rakennuksesta, kuten tässä nyt hirsiseinä ja himmeli ja samalla sisutuksessa on jotain 1960- tai 70-luvun henkeä. 

Huoneiden seinillä olevat taulut tuovat minulle mieleen postimerkit ja siksi varsinkin alla oleva teos Välitila voisi mielestäni olla myös nukkekotimainen miniatyyritila. Useammassa näyttelyn teoksessa on mukana Pauniaholle tuttuja pandoja. Hän kertoo niiden edustavan ihmisiä, ja ne tuovat aiheisiin mukaan myös elämää.
Meri Pauniaho, Välitila. Kohopaino pvc-levyltä, 2018.
Meri Pauniaho, Lemmikki. Kohopaino pvc-levyltä, 2018.

Meri Pauniaho, Mietteissä. Kohopaino pvc-levyltä, 2018.

Osa näyttelyn teoksista on selvästi pelkistetympiä, jopa abstrahoivaa kuvaustapaa. Teoksissa Mamman maa ja Keijon maa taiteilija kuvaa pihojen pohjapiirroksia, puutarhapalstoja. Sitä en tiedä, perustuvatko aiheet todelliseen pihaan vai muistikuviin, mutta sommitelmat ja väriyhdistelmät ovat mielenkiintoisia ja itse katsonkin näitä enemmän värisommitelmina kuin esittävinä aiheina.

Meri Pauniaho, Mamman maa. Kohopaino pvc-levyltä, 2022.
Meri Pauniaho, Keijon maa. Kohopaino pvc-levyltä, 2022.


Meri Pauniaho käyttää kohopainotekniikkaa, pvc-levyä ja yhden laatan tekniikkaa. Vedossarjat ovat melko pieniä, neljän, välillä kuitenkin seitsemänkin vedoksen sarjoja. Värikerroksia voi olla joskus jopa kymmenen. Vaihteleva ja pikkutarkka viivajälki eri pinnoilla on tunnusomaista Pauniahon taiteessa, tämä yhdistettynä värien käyttöön tuo teoksiin tekstiilimäisen vaikutelman. 
Meri Pauniaho, Pilvilinna. Kohopaino pvc-levyltä, 2022.

Meri Pauniaho, Autiomaa. Kohopaino pvc-levyltä, 2021.

Meri Pauniaho on paikalla Runonkulman Galleriassa lauantaina 13.8. klo 12-14, tule tapaamaan taiteilijaa, kuulemaan näyttelystä ja kohopainotekniikasta! Osoite on Ylinenkatu 38B, Uusikaupunki.

Näyttely on esillä ennakoitua pidempään, 28.8. asti ja galleria on avoinna ke 16-19 ja la 11-15.

2 kommenttia:

  1. Nuo huonekuvaukset ovat tunnelmaltaan kiehtovia. Kuinka monta teosta näyttelyssä on esillä?

    VastaaPoista
  2. On niissä jotain sellaista kiinnostavaa, että olisi kiva päästä huoneisiin sisälle. :D Teoksia on 17 näyttelyssä mukana.

    VastaaPoista