tiistai 1. maaliskuuta 2022

Keriminen - Eija Keskisen puuväripiirustuksia

Helsinkiläinen kuvataiteilija Eija Keskinen on tuonut Runonkulman Galleriaan näyttelynsä nimeltään Keriminen. Näyttelyn teokset herättävät monenlaisia ajatuksia ja mielleyhtymiä. Esillä on puuväripiirustuksia ja kolme esineinstallaatiota, joista kaikissa on mukana lankakeriä ja kahdessa on myös kehystetty värikynäpiirustus lankakerästä. Lankakerän muoto edustaa taiteilijalle ajan kulkua, kuten kerän kerimisessä alkua ja päätepistettä. Pyöreä muoto jatkuvuutta edustavana on muutenkin kiehtonut häntä ja näyttelyn teoksissa se näkyy myös väriympyrä- ja timanttiaiheisissa piirustuksissa. 

Eija Keskinen, Lintujen ompeluseurat. 2021.
Lankakori lankoineen ja visertäviä mekaanisia lintuja.
  

Eija Keskinen: Your Heart is A Diamond -sarjan piirustuksia. 2021.
 

Yläpuolella olevat teokset ovat nimeltään Happy and Retro sekä Burgundian Winter. Timanttiaiheet ovat Eija Keskisen kannanotto jalokivien arvoon ja niiden kaupassa käytettäviin valtaviin rahamääriin. Aiheen äärellä voikin pohtia, mikä meille on arvokasta, mihin olemme valmiita sijoittamaan. Your Heart is A Diamond -sarjan teokset ovat hyväntekeväisyystaidetta, tuki kohdistetaan naisten syöpien tutkimukseen. 

Eija Keskinen, Three hearts beats as one (Still life with hearts and bunnies). Puuväri, 2020.

Näyttelyn suurikokoisissa suurissa puuväripiirustuksissa on niin erilaisia, toisiinsa suoraan liittymättömiä yksityiskohtia, että ensinäkemältä teokset aiheuttavat kummastusta. Itse olen tarkastellut enimmäkseen näiden taidokkaiden puuväripiirustusten yksityiskohtia. Olen jatkuvasti mennyt lähelle teoksia ja ihmetellyt tekniikkaa, syviä värejä, aiheiden päällekkäisyyksiä, kauempaa katsoessa melkein katoamaan pääseviä vaaleita eläinaiheita. 

Eija Keskinen, Keuhkoasetelma. Puuväri ja lyijykynä, 2021.

            

Yksityiskohta Eija Keskisen teoksesta Laulu mahdottomalle puutarhalle 2.
Isokokoisissa töissä on tosiaan paljon yksityiskohtia, mutta etäämmältä aiheiden ja värien tasapaino toimii hienosti. Väistämättä tulee mieleen näiden töiden tekemisen prosessi, miten suunnitelmallista työn täytyy olla vai onko sittenkään? 

Eija Keskinen, Laulu mahdottomalle puutarhalle 2.
Lyijykynä ja puuväri, 2020.

Lopulta, maltettuani etääntyä näiden suurten piirrosten yksityiskohtien lumovoimasta, aloin pohtia aiheiden yhteyttä ja merkitystä. Ei ollut ihan helppoa. Lopulta huomasin, että niissä on ympärillämme olevaa kauneutta ja viitettä kokemuksiin myös pintaa syvemmällä. Teokset paljastavat ihmisen sisintä, näissä piirroksissa ihan konkreettisina sisäelinten kuvauksena. Ei siis heti tule mieleen, että tällä kuvattaisiin ihmisen syvimpiä tuntoja, jos teoksessa onkin keuhkot. Mielestäni teoksissa on esitetty pinnalla oleva kauneus, lempeys ja herkkyys ja sitten pureuduttu sisimpäämme. Niissä on kuvattu kaikki se pinta, minkä haluamme kiillottaa elämästämme näkyviin ja lopulta sisimmässämme olemmekin jotain muuta. Itse asiassa nyt tätä ajatustani haparoiden kirjoittaessani muistin taiteilijan maininneen omassa näyttelyn esittelyssään: "...töissäni on mukana Vanitas-asetelmamaalauksen henkäys, jonkinlainen kaiken katoavuuden muistutus, vaikkei ehkä moraliteetti sentään". Tätä hän siis tarkoitti! Koen tavoittaneeni teoksista jotain olennaista. 

Eija Keskinen, Laulu mahdottomalle puutarhalle 3
(Sister of Radagast the Brown). Puuväri, 2021.
Eija Keskinen, Pienet ompeluseurat. Puuväripiirustus kehyksissä, lankakeräkori ja tuoli. 2021.

Eija Keskinen, Sarjasta Keep calm and Draw!

Keriminen-näyttely on esillä Runonkulman Galleriassa vielä kuluvan viikon ajan, 5.3. asti ja galleria on avoinna keskiviikkona klo 16-19 ja lauantaina klo 11-15.

Taiteessa on voimaa, tule kokemaan se.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti